CONTOH RANCANGAN PENGAJARAN PERTANIAN
RINGKASAN MENGAJAR
Kelas : Stesen 1
Masa : 1
jam ( 7.40 – 8.40 )
Mata Pelajaran : Kemahiran Hidup
Tajuk : 4. Perkebunan
Kemahiran/Kandungan :
4.1.1 Alatan untuk berkebun
Objektif :
4.1 Mengenalpasti peralatan perkebunan.
Aktiviti :
- Mempamerkan gambar situasi berkebun.
- Bersoaljawab tentang peralatan yang digunakan dalam gambar.
- Murid memilih model alat berkebun seperti yang terdapat dalam gambar.
- Melakonkan cara menggunakan alat berkebun.
- Memadankan gambar alatan dengan perkataan.
Bahan Bantu Mengajar : Carta bergambar, Model alat berkebun
Penyerapan Nilai Murni: Menjaga Keselamatan
RINGKASAN
MENGAJAR
Kelas :
Stesen 1
Masa
:
1 jam ( 8.10 – 9.10 )
Mata
Pelajaran: Kemahiran Hidup
Tajuk :
4. Perkebunan.
Kemahiran/Kandungan: 4.3.1 Keselamatan Diri.
Objektif
: Membolehkan murid mengamalkan keselamatan di kebun.
Penerapan
Nilai: Berhati-hati semasa melakukan aktiviti.
Aktiviti
:
1. Pamerkan carta anggota badan.
2. Menerangkan fungsi-fungsi anggota badan.
3. Tayangan gambar mengenai
menjaga keselamatan diri semasa berada di
kebun.
4. Simulasi mencuci tangan selepas melakukan sesuatu
aktiviti.
5. Menyusun kad gambar mengikut aktiviti mencuci tangan.
Bahan bantu Mengajar:
1. Carta.
2. Gambar.
3. Alat-alat mencuci.
Impak
: Masih terdapat murid-murid yang tidak menjaga kebersihan
tangan terutama
kuku.
RINGKASAN
MENGAJAR
Kelas :
Stesen 1
Masa
:
1 jam ( 8.40 – 9.40 )
Mata
Pelajaran: Kemahiran Hidup.
Tajuk :
4. Perkebunan
Kemahiran/Kandungan: 4.4.2 Kebersihan alatan.
Objektif
:
4.4 Membolehkan murid mengamalkan
kebersihan.
Penerapan
Nilai: Kebersihan mengelakkan diri daripada terkena penyakit.
Aktiviti
:
1. Lawatan ke kebun yang berhampiran dengan kelas.
2.Mengenalkan alat-alat yang digunakan di kebun.
3. Penerangan tentang penggunaan alatan seperti ala
penggembur tanah, penyiram pokok dan lain-lain.
penggembur tanah, penyiram pokok dan lain-lain.
4. Penerangan – bagaimana membersihkan alatan selepas
berkebun.
5. Simulasi mencuci alat-alat berkebun.
6. Mengemas dan menyusun alatan yang telah dibersihkan di tempat
yang
selamat.
Bahan Bantu Mengajar:
1. Alat-alat
perkebunan.
2. Alat-alat mencuci ( berus,
sabun, baldi )
Impak
: Murid-murid sukakan aktiviti luar tetapi memerlukan
pengawasan yang
rapi.
RINGKASAN
MENGAJAR
Kelas :
Stesen 1
Masa
:
1 jam ( 7.40 – 8.40 )
Mata
Pelajaran: Kemahiran Hidup
Tajuk :
4. Perkebunan.
Kemahiran/Kandungan: 4.5.1 Bahan perkebunan.
Objektif
: 4.5 Membolehkan murid mengenal
pasti bahan
perkebunan.
Penerapan
Nilai
: Menghargai alam semulajadi.
Aktiviti
:
1. Merasa
jenis-jenis sayuran.
2. Meneka nama sayur-sayuran
yang dirasainya.
3. Bersoaljawab mengenai
sayur-sayuran tersebut.
4. Mengasingkan sayur-sayuran
berdaun dan berbuah
menggunakan model sayur-sayuran.
5 5. Menggunting dan menampal gambar mengikut jenis
sayur-sayuran.
Bahan Bantu Mengajar:
1. Model
sayur-sayuran.
2. Lembaran kerja.
3. Sayur-sayuran segar.
4. Gunting dan gam.
Impak
: Masih terdapat murid yang tidak tahu menggunakan gunting
dengan
betul.
RINGKASAN
MENGAJAR
Kelas :
Stesen 1
Masa
:
1 jam ( 8.10 – 9.10 )
Mata
Pelajaran: Kemahiran Hidup
Tajuk :
4. Perkebunan
Kemahiran/Kandungan: 4.7.1 Cara Penjagaan.
Objektif
:
4.7 Membolehkan murid menjaga pokok /
tanaman.
Penerapan
Nilai
: Budi baik di balas baik.
Aktiviti
:
1.
1. Menerangkan
tugasan yang perlu dilakukan semasa berada di kebun.
2. Mengagihkan tugasan kepada
kumpulan.
3. Simulasi merumput,
menggembur, menyiram, membaja,
mencantas dan mengawal serangan haiwan perosak.
4. Mencuci dan menyusun
peralatan.
5. Murid membersihkan tangan
dan kaki selepas berkebun.
Bahan Bantu Mengajar:
1. Alat-alat
perkebunan.
2. Alat-alat mencuci ( sabun ).
Impak
: Murid boleh melakukan aktiviti ini berterusan terutama awal
pagi.
No comments:
Post a Comment